SluchajSiebieTyToTy
Piękna,  Świadoma

Woda i Oczyszczanie

Jakie znaczenie ma picie wody w procesie detoksykacji organizmu?

Woda i oczyszczanie

Aby w naszym organizmie mogło dojść do procesu detoksykacji a jednocześnie często pożądanej przemiany związanej ze spalaniem tkanki tłuszczowej, niezbędne jest odpowiednie nawodnienie.

Jestem na etapie przygotowań do trzytygodniowego programu oczyszczania. Zamówiłam sobie chlorellę i spirulinę, które mi bardzo w tym procesie pomogą. Z uwagi na pandemię, na niektóre przesyłki czas oczekiwania jest wydłużony. Ta przesyłka do takich należy. Już nie mogę się jej doczekać. Tymczasem postanowiłam się zaopatrzyć w odpowiednią wiedzę.

Nawadnianie to podstawa

Do niedawna uważałam, że dużo piję w ciągu dnia wody i herbat ziołowych. Wszędzie chodzę z półlitrową buteleczką i popijam małymi łykami. Myślałam, zatem, iż dbam w ten sposób o właściwe nawodnienie. Któregoś dnia, moja córka, która od czasu pandemii, zajęcia z w-f realizuje w domu, poleciła mi aplikację z zestawami ćwiczeń, z której korzysta. Aplikacja bardzo mi przypadła do gustu a dodatkowo okazało się, że po wprowadzeniu kilku danych, pełni funkcję przypomnienia o wypiciu wody. Przyznam, że mnie zaskoczyła. Co około godzinę dostaję na telefon push’a z przypominajką o tym, że mam sięgnąć po szklankę wody… Teraz już wiem, że trochę jednak za mało piłam wody a już na pewno nieregularnie… Wyrabiam sobie, zatem nowy nawyk. To naprawdę działa. Dbam o to, by zawsze mieć w pobliżu dzbanek z wodą. Uwielbiam wrzucać do wody różne rzeczy. W zależności od tego, czym akurat dysponuję. Dodaję do wody plasterki cytrusów, ogórka zielonego, winogrona, nasiona chia, imbir, liście świeżej mięty, liście kolendry czy natki pietruszki. Dzięki tego typu kompozycjom woda wygląda apetycznie, pięknie pachnie i dobrze smakuje.

Kluczowe informacje

Woda w organizmie ludzkim jest swoistym rozpuszczalnikiem większości substancji i związków chemicznych. Woda zapewnia właściwe działanie enzymów i produkuje odpowiednią ilość soków żołądkowych, dlatego umożliwia trawienie, oraz wchłanianie wartości odżywczych. Pełni rolę ważnego transportera wszystkich wartościowych składników z pożywienia do narządów i komórek całego organizmu. Wreszcie, usuwa produkty toksyczne nagromadzone w naszych wszystkich narządach, np. w mięśniach, w nerkach, wątrobie. Woda ma również ogromne znaczenie w procesie termoregulacji. Pochłania ciepło, schładza ciało, dlatego jest skutecznym sposobem ochrony przed przegrzaniem.

Woda chroni nasze narządy przed tarciem i urazami. Utrzymuje odpowiednie nawilżeni e naszej gałki ocznej czy dodatkowo płodu w organizmie kobiety ciężarnej. Pełni istotną rolę w nawilżaniu mózgu i naszego rdzenia kręgowego. Utrzymuje właściwe nawilżenie stawów. To decyduje o właściwej ruchliwości stawów i pozwala cieszyć się dobrą sprawnością fizyczną.

Aby ustrzec się niedoborów wody, należy pić ją regularnie, każdego dnia. Efektywne jest picie niewielkiej ilości wody w krótkich odstępach czasu.

Aby zapewnić swojemu organizmowi właściwy poziom nawodnienia, warto:
  • Rozpoczynać dzień od szklanki wody najlepiej z dodatkiem cytryny. Doskonale nawadnia jak i pobudza procesy trawienne;
  • Warto zawsze mieć przy sobie butelkę wody mineralnej, najlepiej wysoko mineralizowanej;
  • Zapewnić sobie łatwy dostęp do wody. Na stole w domu, czy na biurku w pracy, ustawić nieduży dzbanek z wodą, który będzie Ci przypominał, aby się napić;
  • Urozmaicać sobie smak wody mineralnej, z kranu lub filtrowanej różnymi dodatkami, które lubisz, np. plastry cytrusów, miód, świeża mięta, plasterki imbiru, sok aloesowy czy malinowy (bez cukru!). Sięgaj także po wodę kokosową czy herbaty ziołowe i owocowe;
  • Jeść warzywa i owoce, które są bogate w wodę – arbuzy, cytrusy, ananasy, truskawki;
  • W razie nagłych strat poziomu wody (np. spowodowanych gorączką lub biegunką), stosować elektrolity, jako uzupełnienie mikroelementów;
  • Ograniczyć spożywanie soli, herbaty i kawy, które działają niekorzystnie na bilans wodny;
  • Pamiętać, że jeżeli regularnie uprawiasz sport lub pracujesz fizycznie, dbałość o nawodnienie jest nie tylko Twoim przywilejem, ale wręcz obowiązkiem.
Ile należy pić wody? Oblicz, jakie jest Twoje zapotrzebowanie na wodę.

Dla określenia dziennego zapotrzebowania na wodę może być pomocny wzór:

1500 ml na pierwsze 20 kg masy ciała + 15 ml na każdy kolejny kilogram

Dla przykładu, dla osoby ważącej 70 kg wskazane jest minimalne spożycie wody na poziomie 9 szklanek po 250 ml wody dziennie: 70 kg = 1500 ml + (50 x 15) = 2250 ml.

Jakie są rodzaje wód?

Wybierając wodę do picia, warto kierować się jej stopniem mineralizacji, czyli zawartością minerałów. Na rynku wyróżniamy:

  • Niskozmineralizowaną do 500 mg minerałów na litr
  • Średniozmieneralizowaną od 500 mg do 1500 mg minerałów na litr
  • Wysokozmineralizowaną powyżej 1500 mg na litr

Dobór stopnia mineralizacji zależy od stopnia aktywności fizycznej, stanu fizjologicznego lub zdiagnozowanych niedoborów. Większość dietetyków zaleca picie wody średnio- oraz wysokozmineralizowanej ( wysokokomagnezowej czy wysokowapniowej). To pomaga w bilansowaniu diety i autouzupełnianiu elektrolitów w organizmie.

Wody źródlane nie mają tak dużych ilości minerałów, dlatego mają mniejsze właściwości nawadniające.

Woda z kranu w większości miejsc w Polsce jest bezpieczna pod kątem mikrobiologicznym. Dla pewności możesz zwrócić się z zapytaniem do najbliższej stacji sanitarnej, gdzie uzyskasz też informacje o stopniu mineralizacji. Jeżeli woda w Twoim kranie ma nieprzyjemny smak, możesz zaopatrzyć się w odpowiedni filtr węglowy, który nie tylko pozbawi wodę nieprzyjemnego zapachu czy smaku, ale pomoże również pozbyć się chloru, drobinek piasku czy nawet pestycydów. Niektóre filtry mają zdolność wzbogacania wody o składniki mineralne za pomocą mineralizatora. Wówczas ta woda jest tak samo wartościowa jak zakupiona w sklepie mineralna. Takie rozwiązanie pozwala zredukować ilość plastikowych butelek, które nie są obojętne zarówno dla środowiska jak i dla naszego zdrowia.

Woda w plastiku

Plastikowe butelki zawierają związek BPA, tzw. bisfenol A, zazwyczaj nadmiernie stosowany we wszystkich tworzywach sztucznych. Coraz więcej doniesień naukowych potwierdza, że związek ten nie jest obojętny dla naszego zdrowia. Bisfenol A porównywany jest do estrogenu, żeńskiego hormonu płciowego. Ma zdolność łączenia się z receptorami w organizmie człowieka, co może mieć bezpośredni wpływ na cały układ hormonalny przyczyniając się do zaburzeń miesiączkowania, płodności a nawet choroby układu krążenia, otyłości brzusznej, cukrzycy, czy tez po prostu hamować redukcję wagi ciała. Warto poszukiwać opakowań z oznaczeniem „bisfenolfree”. Problem rozwiązuje domowy filtr do wody. Wówczas można zaopatrzyć się w szklaną czy bambusową butelkę.

Dodatki do wody

Wspomniane przeze mnie wcześniej pomysły stosowania do wody różnych dodatków w postaci owoców, pestek czy świeżych ziół pomagają zwiększyć ilość wypijanej wody z uwagi na jej ciekawy smak a dodatkowo zwiększa jej przyswajanie, dlatego nasz organizm się wówczas lepiej nawadnia.

Warto korzystać z przypomnienia

Tak jak wcześniej wspomniałam, bardzo pomocna w wyrabianiu sobie nawyku regularnego picia wody jest zainstalowanie odpowiedniej aplikacji w telefonie. Dostępnych jest wiele darmowych tego typu produktów. W swoim Google Play (w systemie Android) lub App Store ( iOS) wpisując hasła: Water Tracker, Waterbalance czy Water Reminder znajdziesz różne aplikacje. Zainstaluj tą, która najbardziej Ci odpowiada i systematycznie pij wodę.

Na koniec jeszcze jedna niezaprzeczalna wartość wody. Nawilża naszą skórę od wewnątrz, dzięki czemu wolno się ona starzeje i długo jest piękna i zadbana 🙂