SluchajSiebieTyToTy
Świadoma,  Uważna

Sposób na stres? 29 przykazań szczęśliwego życia!

Wszechobecny stres

Stres towarzyszy nam od najmłodszych lat i dotyka nas w różnym stopniu każdego dnia. Stres jest tak powszechny, że od jakiegoś czasu mówi się o zjawisku epidemii. Żyjemy w ciągłym pośpiechu, z trudem łączymy obowiązki zawodowe z rodzinnymi. Już od przedszkola żyjemy pod ciągłą presją otoczenia, w obliczu nieustannej konkurencji. Wymaga się od nas osiągania nadzwyczajnych rezultatów w każdej dziedzinie życia. Poznaj 29 przykazań szczęśliwego życia.

Czym jest stres?

Stres jest określoną reakcją organizmu, którą wywołują wszelkie bodźce zakłócające jego równowagę. W obliczu sytuacji stresowej, w człowieku zachodzą reakcje na kilku poziomach jednocześnie. Są one odpowiedzialne za odczucia fizyczne i emocjonalne postrzeganie problemu. Powodują również negatywne myśli a następnie prowadzą do określonych zachowań.

Skutki życia w ciągłym stresie

Przewlekły, często również kumulowany stres prowadzi do poważnych zachorowań. Po bardzo stresującym okresie życia, można zaobserwować obniżenie odporności organizmu a tym samym częste występowanie infekcji. Człowiek ma wręcz wrażenie, że wiecznie choruje, że nie jest w stanie raz a dobrze pozbyć się danego przeziębienia. Wchodzi natomiast w kolejne jeszcze poważniejsze. Długotrwały stres prowadzi do bardzo poważnych chorób, które nazywa się już cywilizacyjnymi. Są to między innymi:

  • Nowotwory,
  • Choroby autoimmunologiczne (np. choroby tarczycy, toczeń),
  • Choroby kardiologiczne (choroby serca, nadciśnienie),
  • Choroba wrzodowa żołądka,
  • Przewlekłe bóle głowy, migreny,
  • Bóle kręgosłupa,
  • Przewlekłe bóle mięśni, sztywność obręczy barkowej,
  • Depresje,
  • Bezsenność lub ospałość, poczucie chronicznego zmęczenia,
  • Nadpobudliwość (problem z kontrolowaniem emocji),
  • Problemy z odżywianiem (przejadanie się lub unikanie jedzenia),
  • Zaburzenia seksualne (obniżone libido, zaburzona erekcja)
  • Huśtawka nastrojów, balansowanie na skraju emocji.

Konsekwencje doświadczania stresu są bardzo poważne, dlatego tak często rodzi się pytanie, jak sobie radzić ze stresem.

Unikaj stresu

Można próbować zredukować wszystkie czynniki zewnętrzne powodujące u nas stres. Można postarać się unikać sytuacji, miejsc lub osób, wywołujących u nas uczucie stresu. Niestety, nie zawsze jest to możliwe, szczególnie, gdy powodem stresów jest praca, szkoła, czy członek rodziny.

Zmień sposób reagowania na sytuację stresową

Jeżeli już wiemy, że okoliczności wywołujące u nas reakcje stresowe, nie zmienią się, możemy zmienić nasze do nich podejście. Stres nie jest okolicznością, jest naszą odpowiedzią na dane wydarzenie. Jeżeli nie mamy wpływu na wyeliminowanie sytuacji stresowych z naszego życia, możemy wdrożyć szereg metod, które pozwolą nam nabrać dystansu, dać organizmowi odpocząć i świadomie zadbać o naszą fizyczność i stan emocjonalny.

Skuteczne metody radzenia sobie z codziennym stresem, czyli

29 przykazań szczęśliwego życia:

  1. Zrezygnuj z oglądania telewizji na rzecz czytania książek;
  2. Słuchaj radosnej, optymistycznej lub relaksującej muzyki;
  3. Znajduj czas na rozwijanie swoich pasji;
  4. Unikaj osób, które stale krytykują, osądzają, narzekają i użalają nad sobą;
  5. Sama też nie krytykuj, nie oceniaj i nie narzekaj;
  6. Śmiej się tak często, jak to tylko możliwe;
  7. Jedz tylko wtedy, gdy jesteś głodna (unikaj objadania się pod wpływem emocji);
  8. Wyłączaj lub odkładaj telefon podczas posiłku czy rozmowy z bliskimi;
  9. Nie oglądaj popularnych programów informacyjnych. Jeżeli wydarzy się coś bardzo ważnego, na pewno dowiesz się o tym z innych źródeł, a na co dzień unikniesz ogromnej, niepotrzebnej Tobie porcji złych wiadomości;
  10. Dwa razy w tygodniu chodź wcześniej spać;
  11. Zapewnij sobie czasem ciszę;
  12. Wyrażaj miłość każdego dnia – do innych, do siebie, do świata;
  13. Naucz się wyrażać wdzięczność, doceniaj wszystko, co przynosi Ci życie;
  14. Jeżeli doświadczasz czegoś złego, postaraj się zobaczyć w tym wartość: zdobytą wiedzę, doświadczenie;
  15. Raz w tygodniu zorganizuj sobie domowe SPA, np. wykonaj peeling całego ciała, potrzymaj maskę na włosach, co najmniej przez 10 minut;
  16. Noś wygodne ubrania z naturalnych, oddychających tkanin. Postaw na wygodne buty (nie znaczy wcale, że wyłącznie płaskie. Wyższy obcas ma swoje zalety, zwłaszcza gdy but jest odpowiednio wyprofilowany);
  17. W domu i w pracy otaczaj się ciepłymi barwami. Zadbaj o przytulne dla Ciebie otoczenie;
  18. Ruszaj się regularnie. Nawet codziennie, zgodnie ze swoimi preferencjami i możliwościami. Nie lubisz biegać? – Możesz tańczyć. Bolą Cię stawy, obawiasz się kontuzji? – Możesz pływać. Praktykuj jogę, zainteresuj się tai-chi;
  19. Dbaj o porządek w swoim otoczeniu. To będzie pozytywnie wpływało na Twoje poukładanie wewnętrzne;
  20. Otaczaj się kwiatami. Pielęgnuj doniczkowe, zachwycaj się ciętymi, sezonowymi;
  21. Unikaj zamartwiania się na zapas;
  22. Pij dużo wody. Przeczytaj, jakie to ważne;
  23. Postaw na zdrowe odżywianie;
  24. Często głęboko, świadomie oddychaj. Zobacz, jak się tego nauczyć;
  25. Pozwól sobie czasem na trochę samotności, pobądź sama ze sobą;
  26. Zachowuj zdrowy egoizm. Pamiętaj, że kiedy działasz w zgodzie ze sobą, masz lepszy wpływ na otoczenie i roztaczasz pozytywną aurę;
  27. Nie żałuj sobie przyjemności, zarówno tych drobnych, jak filiżanka kawy z domowym ciastem na mieście, jak i tych większych, jak na przykład wyjazd na warsztaty rozwojowe w kobiecym gronie;
  28. Gdy tylko nadarza się okazja, szukaj kontaktu z naturą. Jeżeli nie możesz wyjechać za miasto, udaj się do parku. Pospaceruj posiedź niespiesznie na ławce, podziwiaj naturę, poczuj jej zapach;
  29. Pracuj nad tym, aby każdego dnia wygospodarować kilka minut na modlitwę czy medytację.

Zapewniam Cię, że stosując większość z wymienionych sposobów, w niedługim czasie zniwelujesz skutki ciągłego życia w pośpiechu i stresie.

Wiem, że wiele z tych punktów może Ci się wydawać trudnych do zastosowania (dla mnie to kiedyś były tylko puste słowa i widziałam dużo braków możliwości), jednak, kiedy zaczniesz wdrażać te sposoby w swoim życiu, Twój organizm szybko Ci podziękuje. Życzę Ci, abyś poczuła lekkość, zadowolenie, wdzięczność i szczęście. Warto się o to postarać. Wszystko w Twoich rękach.

Napisz w komentarzu, jakie są Twoje sposoby na codzienne radzenie sobie ze stresem.

 

_____________________________________________________________________

Zdjęcie przewodnie autorstwa Chunry. Thank you, Chunry!