SluchajSiebieTyToTy
Uważna

Powiedz, co naprawdę czujesz i zacznij ŻYĆ!

Emocje w naszym życiu odgrywają bardzo ważną rolę. Pojawiają się w nas, na skutek tego, co spotykamy na swojej drodze, czego doświadczamy w danej chwili. Pomagają nam odróżnić, co jest dla nas dobre, a co niekoniecznie. Umożliwiają też lepsze poznanie siebie (swoich preferencji, mocnych i słabszych stron) jak również ludzi wokół nas (tego, jak na nas wpływają ale też jak oni odbierają ten sam świat).

Emocje towarzyszą ludzkości od początku istnienia

Czy wiesz, że już ludzie pierwotni kierowali się emocjami? Oto kilka przykładów „pierwotnych programów”, jakie się kryją pod poszczególnymi emocjami:

lęk – „uciekaj, nadchodzi niebezpieczeństwo!”

smutek – „pomóż mi, jestem ranny”

zaskoczenie – „uważaj, orientuj się”

złość – „walcz!”

odraza – „nie jedz tego, to trucizna”

akceptacja – „pozostań z tą grupą, ona zapewni Ci bezpieczeństwo”

zainteresowanie – „rozejrzyjmy się i zbadajmy teren”

radość – „współpracujmy, rozmnażajmy się”

Cena rozwoju cywilizacji?

Współcześnie zdarza nam się emocje tłumić lub co gorsza, ignorować. Bywa, że nie akceptujemy ich u siebie, ale też u innych ludzi. Tymczasem one są w naszym życiu jak drogowskaz. Chronią nas przed niewłaściwymi decyzjami, przed nieodpowiednimi relacjami. Odczuwanie emocji może nas informować również o tym, co jest dla nas korzystne, co przynosi nam radość i spełnienie. To oznacza, że łatwiej nam dokonywać wyborów i organizować sobie życie.

Powiedz, co naprawdę czujesz i zacznij żyć

Po pierwsze dlatego, że poczujesz lekkość i ulgę a po drugie, nie poniesiesz konsekwencji tłumienia emocji (np. utraty zdrowia). Ponadto, zachowasz zdrowe relacje, bo ludzie w Twoim otoczeniu będą mieli jasny obraz Ciebie. Mówienie o swoich uczuciach sprawia, że efektywniej będziesz komunikować się ze światem. To również ważny element wzajemnej akceptacji. Mówienie o emocjach to nie okazja do oceny drugiej osoby, ale bliższego jej poznania.

Nie myl asertywnego okazywania emocji z niepanowaniem nad emocjami

Asertywne okazywanie emocji to takie, kiedy komunikujemy o swoich odczuciach, nie raniąc ani nie oceniając innych.

Przykład:

Basia jest zła, bo jej koleżanka Monika spóźniła się do kina i teraz nie mogą zająć swoich ulubionych miejsc.

Basia nieasertywna, oceniająca, agresywna:

Monika, jak mogłaś się spóźnić?! Przecież doskonale wiesz, jak trudno w tym kinie zdobyć dobre miejsca! Przez Ciebie będziemy siedziały w pierwszym rzędzie a mnie będzie bolała szyja od tego patrzenia w górę!

Basia asertywna, mówiąca konstruktywnie o swoich emocjach. Potrafi o siebie zadbać, nie raniąc Moniki:

Monika, dzisiaj już nic z tym nie zrobimy. Usiądziemy tam, gdzie zostały wolne miejsca, ale na przyszłość, umówmy się proszę, że jak będziesz się spóźniać to ja nie czekam i wchodzę sama.

A co jeśli, ktoś nie potrafi panować nad swoimi emocjami?

Niektórzy ludzie nie są oswojeni, nie są zaprzyjaźnieni ze swoimi emocjami. W kryzysowym momencie, albo wybuchają, albo tłumią swoje emocje. Nie rozumieją, co dzieje się z nimi w danej chwili, nie potrafią tego nazwać, nie akceptują swoich emocji, nie akceptują siebie. Wydawać by się mogło, że wybuchy emocji ranią drugiego człowieka, a tłumienie – właściciela uczuć. Tymczasem obie postawy ranią obie strony. Niekontrolowany wybuch powoduje bowiem stres w organizmie agresora, a tłumiony gniew czy smutek u ofiary, nagromadzenie napięć, które działają szkodliwie na organizm tak samo jak stres.

Emocje są potrzebne, a ich umiejętne wyrażanie jeszcze bardziej

Nad emocjami można pracować. Pracę samodzielną ułatwi praktykowanie uważności. Wystarczy bowiem, przyjrzeć się i zastanowić się, skąd poszczególne emocje wzięły się w naszym życiu. Jeżeli masz poczucie, że praca samodzielna nie przynosi Ci ulgi, wewnętrznego spokoju, pewności siebie, wówczas warto skorzystać z pomocy psychologa lub psychoterapeuty. Uzyskasz w ten sposób wskazówki, jak rozpoznawać własne emocje i jak nimi zarządzać. Bliższe poznanie siebie przynoszą też sesje coachingowe. Droga do zmiany czy osiągnięcia zamierzonego celu, w której towarzyszy Tobie profesjonalny Life Coach, pozwala odkryć meandry Twojej osobowości. Często umożliwia przyjrzenie się bliżej, Twoim skrywanym lub nadmiernie eksponowanym emocjom. Właściwie dobrane pytania, zadane Tobie przez Coacha w odpowiedniej chwili, stanowią klucz do poznania samej siebie. To z kolei daje szansę zaprzyjaźnienia się z samą sobą, lepszego zrozumienia siebie. Okazywanie uczuć jest wtedy o wiele łatwiejsze. Nie tylko tych swoich i w stosunku do siebie, ale też uczuć wobec innych ludzi, szczególnie wobec bliskich Ci osób.

Życzę Ci nawiązywania wielu udanych przyjaźni!

A co, jeśli nie nauczymy się rozpoznawać naszych emocji?

Zrobią to za nas roboty. Ju ż (polscy!) naukowcy opracowują systemy informatyczne, które potrafią analizować emocje w tekście pisanym. Na ten moment, narzędzia te służą w świecie biznesu w dziedzinie marketingu i sprzedaży i pomagają zmierzyć emocje wokół danej marki czy produktu. Umożliwiają tym samym odpowiednie dopasowanie przekazu reklamowego. Poza korzyściami komercyjnymi, niosą ze sobą korzyści społeczne. Pomagają skutecznie walczyć z hejtem i mową nienawiści w internecie.

 

_______________________________________________________________________

Za zdjęcie przewodnie serdecznie dziękuję jego autorowi, Andrei Piacquadio.