SluchajSiebieTyToTy
Świadoma

Dynia. 9 powodów, dla których warto skorzystać z sezonu na to warzywo!

Dynia. W języku angielskim, „pumpkin”, pochodzi od greckiego „pepon” i oznacza „gotowana na słońcu”. W obu Amerykach, dynie uprawiane są od tysięcy lat. Początkowo zbierane były dla nasion, a następnie doceniono ich miąższ.

Fot. Ylanite Koppens
Fot. Gabby K

Istnieje przynajmniej 45 odmian dyni! Przybierają wiele kształtów i różne rozmiary. Najbardziej popularna jest dynia hokkaido, ale znana jest też prowansalska (muscat), piżmowa, makaronowa czy sampson. Dynia należy do najbardziej odżywczych a jednocześnie niskokalorycznych warzyw. Jest przepełniona witaminami ( A, B1, B2, B6, C, E, K), bogata w karotenoidy (beta-karoten, zeaksantyna), bioflawonoidy, niektóre składniki mineralne (cynk i selen), a także związki, takie jak koenzym Q.

9 niesamowitych właściwości dyni:

 

Wzmacnia układ odpornościowy

Zimowy sezon grypowy zbliża się wielkimi krokami. Covid-19 nie odpuszcza i coraz więcej osób na niego choruje. Warto zrobić wszystko, aby natychmiast wzmocnić swój układ odpornościowy. Dynia nam w tym pomoże. Jest bogata w cynk i witaminę C, które idealnie wzmacniają odporność. Około 250g pieczonej, uduszonej lub ugotowanej dyni zawiera aż 11 miligramów witaminy C. To 19% dziennego zapotrzebowania. Dynia bogata jest w beta-karoten, który łagodzi stany zapalne w organizmie. Świetnie się sprawdza, kiedy pojawią się pierwsze objawy grypy czy innego wirusa.

Działa przeciwnowotworowo i przeciwzapalnie

Pomarańczowy, lekko słodki, miąższ dyni zawiera mnóstwo beta-karotenu. Tego samego, którego bogactwo mamy w marchewce. Beta-karoten należy do grupy przeciwutleniaczy. Obniża ryzyko zachorowania na nowotwór piersi, płuc czy prostaty.

Zwalcza pasożyty

Tutaj na szczególną uwagę zasługują pestki dyni. Błona otaczająca nasiona, zawiera kukurbitacynę. Substancja ta chroni cenne pestki przed wszelkimi drobnoustrojami. Najwięcej kukurbitacyny zawierają nasiona świeże, jeszcze miękkie. Nie należy ich prażyć w wysokiej temperaturze. Ta zasada dotyczy zresztą, wszystkich pestek i orzechów. Prażenie ich na patelni, uwalnia zawarte w nich oleje, ale powoduje utratę cennych składników. Świeże pestki dyni można dodawać do sałat i makaronów (np. z pesto) i profilaktycznie chronić swój organizm przed niechcianymi robakami.

Pomaga zadbać o piękno naszej skóry

Dynia jest wskazana nie tylko dla naszego wewnętrznego zdrowia, ale stanowi również cenny pokarm dla naszej skóry. Zawarte w niej duże ilości witaminy A, E i C, skutecznie walczą ze zmarszczkami. Witamina A dodatkowo reguluje wytwarzanie łoju w skórze, dlatego dba o atłasowy jej wygląd.

Wspomaga odchudzanie, pomaga utrzymać szczupłą sylwetkę

Dynia bogata jest w błonnik pokarmowy, dlatego doskonale syci, ale jednocześnie jest niskokaloryczna. 250g duszonej dyni (klasyczny kubek do herbaty) to raptem 49 kcal! Można więc cieszyć się jej smakiem bez wyrzeczeń.

Zapewnia prawidłowe nawodnienie organizmu

Dynia składa się w 90% z wody! Jej spożywanie nawilża cały organizm. Warto pamiętać, iż brak odpowiedniego nawodnienia w organizmie prowadzi do zaparć, częstych bóli głowy, osłabia stawy. Pij świeżo wyciskane soki, zielone koktajle a na surowo odpowiednia jest dynia Muscat. Jest słodka i orzeźwiająca jak melon.

Działa przeciwwymiotnie

Miąższ dyni korzystnie działa u kobiet w ciąży. W pierwszym trymestrze, kiedy występują mdłości i pojawiają się wymioty, można wspomagać się dynią. Może być duszona lub pieczona. Pestki dyni natomiast przynoszą ulgę w przypadku choroby lokomocyjnej. Warto więc wyposażyć siebie lub dzieci w pestki dyni na podróż. Podjadanie umili czas i zapobiegnie mdłościom czy zawrotom głowy.

Zwalcza problemy z prostatą

W medycynie naturalnej uważa się, że pestki dyni korzystnie wpływają i pomagają w procesie zmniejszania powiększonej prostaty. Badania naukowe zaś wykazały, że spożywanie ich w codziennej diecie zapobiega rozwojowi raka prostaty. Uważa się także, że jedzenie pestek zapewnia sprawność seksualną oraz poprawia żywotność plemników.

Jeszcze słowo o pestkach dyni
Fot. Polina Tankilevitch

Pestki dyni to tzw. superfoods. Prawdziwy pokarm dla naszego zdrowia i urody. Zawierają mnóstwo minerałów. Między innymi cynk, siarkę, potas, magnez oraz wapń. Stanowią bogate źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych. Wprowadzenie ich na stałe do codziennej diety, zapewni zdrowe włosy, paznokcie oraz jędrną, dobrze nawilżoną skórę na całym ciele.

Osobiście dbam o to, by pestki dyni były zawsze w mojej szufladzie z wieloma innymi pestkami i orzechami. Sięgam po nie, jako przekąskę podczas czytania książki czy oglądania ulubionego serialu na Netflixie. Często, w towarzystwie pestek słonecznika, stanowią ostatni składnik moich cudownych sałat.

Ciekawostka

Miąższ dyni poddany duszeniu, pieczeniu czy gotowaniu nie traci swoich cudownych właściwości!

Przyniesiona z bazarku dynia, może być dosyć długo przechowywana. Najlepiej w chłodnym, przewiewnym miejscu.

Spróbuj pysznej zupy dyniowej.

Dbaj o Siebie!

—————————————————————————————————————————-

Zdjęcie przewodnie: Ylanite Koppens. Podziękowania!