SluchajSiebieTyToTy
Uważna

Co Ty robisz ze swoimi emocjami?!

Nie ma złych emocji. To pewnie już wiesz. Wszystkie emocje są nam potrzebne. Te nacechowane pozytywnie są dla nas informacją, kiedy jesteśmy szczęśliwe, a te trudne, często postrzegane jako negatywne, są dla nas cenne ze względu na ich działanie ochronne.  Wśród ludzi pierwotnych stanowiły cenną informację, która zapewniała ludziom przetrwanie (np. lęk przed zwierzęciem czy wrogiem). Dziś mają funkcję bardzo podobną pomimo, że żyjemy w innych okolicznościach. Odczuwanie emocji chroni nas przed podejmowaniem niekorzystnych dla nas decyzji. To znaczy umożliwia, bo wiele zależy od tego, na ile się w siebie wsłuchujemy.

Poczuj emocje

Poczuj emocje. Nie oceniaj ich. Nie rozdzielaj na dobre i złe. Wszystkie są równo potrzebne. Warto je przyjąć, zaakceptować, pobyć z nimi, przyjrzeć się im i poczuć. Emocje są kierunkowskazem tego, jakie potrzeby są lub nie są, zaspokojone. Jeśli podążasz za swoimi emocjami, zamiast je ignorować lub co gorsza, wypierać, dajesz sobie szansę na budowanie wartościowych relacji oraz utrzymywanie więzi z innymi ludźmi.

Emocjonalna nawigacja

Emocje są informacją. Za emocją złości może kryć się potrzeba akceptacji, szacunku czy uznania. Za emocją smutku może kryć się potrzeba poczucia bezpieczeństwa, bliskości czy miłości. Za emocją radości zaś, najpewniej kryje się jakieś osiągnięcie, spełnienie, realizacja pewnych potrzeb.

Poprzez bycie w kontakcie ze swoimi emocjami, trafnie rozpoznajesz swoje potrzeby

Emocje radości, ekscytacji, miłości czy błogości, są tak przyjemne, że nie wymagają „radzenia sobie ” z nimi. W przeciwieństwie do emocji trudnych, takich jak gniew, wstręt, cierpienie, irytacja czy nawet znudzenia, niepokój. Te emocje, jak każde inne, są treścią naszego życia. Poniżej klika obiektywnych sposobów radzenia sobie z emocjami, zarówno korzystnych, jak i prowadzących do frustracji czy utraty zdrowia.

Jak sobie (nie) radzimy z emocjami.

Który sposób jest Twój?

  1. UCIECZKA – tzw. uciekinierka (w Internet, zakupy, alkohol, sex, TV); wszystkiego za dużo. Za dużo zakupów, za dużo Internetu, za dużo alkoholu, za dużo Netflix’a.
  2. NURKOWANIE – tzw. topielec – toniemy w emocjach; wybuchamy agresją lub przeciwnie pogrążamy się stanach depresyjnych, mamy lęki, ogarnia nas smutek.
  3. WALKA – tzw. wojowniczka – walczymy, szarpiemy się z emocjami, nie akceptujemy ich.
  4. POZORY – tzw. siłaczka – na zewnątrz wszystko okej a w środku kłębek przerażenia, strachu i smutku. Siłaczka nie mówi otwarcie, co czuje. Skrywa to głęboko i czasem wybucha.
  5. ODKRYWANIE – tzw. bohaterka – pod znakiem rozwoju osobistego, przyglądasz się swoim emocjom, odkrywasz je, dajesz sobie prawo do ich odczuwania. Jesteś ciekawa siebie, otwarta na poznawanie siebie. Nawet, jeśli odczuwasz strach, wiesz, że sobie poradzisz.
  6. SPOTKANIE – nabierasz dystansu, rozumiesz swoje emocje i je akceptujesz. Masz wpływ na swoje emocje i sprawnie nimi zarządzasz. Otwarcie komunikujesz, że czujesz niepewność, że się boisz, że tracisz kontrolę, odczuwasz lęk, czujesz radość, jesteś podekscytowana, zaciekawiona, ufasz, ulegasz, kochasz.
  7. ŚWIADOMOŚĆ – przestajesz identyfikować się ze swoimi emocjami. Potrafisz „stanąć z boku”. Medytujesz, trenujesz uważność, dajesz sobie prawo głębokiego odczuwania. Ale nie po to by się zatapiać, a po to by mieć wgląd, co dzieje się z Tobą w danej chwili i zdecydować, co z tym zrobisz. Nie oszukujesz siebie. Jesteś w kontakcie ze sobą.

W radzeniu sobie z emocjami, pomaga inteligencja emocjonalna.  Jeśli nie jesteś pewna, jak wiele jej w Tobie, przygotuję test i podpowiem jak można ją trenować w osobnym artykule.

Cenna inteligencja emocjonalna

Inteligencja emocjonalna odgrywa znaczącą rolę w nawigowaniu emocjami. Dzięki temu, że rozpoznajemy swoje emocje, ale nie identyfikujemy się z nimi, lepiej siebie rozumiemy, jesteśmy w bliskim kontakcie ze sobą i lepiej siebie poznajemy. Emocje są po to, by „powiedzieć” Ci coś, co się z Tobą dzieje lub działo w przeszłości. Emocje ściśle łączą się z naszymi wartościami. I tak np. ” czuję złość, bo ktoś mnie uraził”; „cenię sobie zdrowie, dlatego czuję lęk jeśli jest zagrożone” ; „cenię sobie stabilność finansową, dlatego czuję lęk jeśli jest zaburzona”.

Ważny dystans

Ważny jest dystans, spojrzenie z boku. Bardzo pomaga pisanie dziennika, lub nawet w trudnej chwili, listu, którego nigdzie nie wysyłasz.

Pamiętaj,

Gdy przychodzi smutek, to nie jesteś smutkiem, tylko doświadczasz smutku.

Zamiast „jestem smutna” możesz powiedzieć „odczuwam smutek”

Jeżeli nadeszła złość, to nie Ty jesteś złością, ale złości doświadczasz.

Zamiast „jestem zła” możesz powiedzieć „czuję złość”

Sprawdź, jak to rezonuje z Tobą.

Emocja, której doświadczasz w danej chwili nie definiuje Ciebie, nie określa Ciebie jako człowieka.

Każdego dnia doświadczamy wielu różnych emocji. Mamy możliwość zdecydować, co z nimi zrobimy.

Każdy ma wybór.

Jaki jest Twój?

Słuchaj Siebie Ty To Ty

ściskam Cię,

Kasia

____________________________________________________________

Za zdjęcie przewodnie bardzo dziękuję KoolShooters.